Ta hjälp av din andning vid stress och oro

0

Hej på er fina

Hoppas ni mår bra?

Jag mår bättre och bättre för varje dag.

Har ont fortfarande i ben, säte och ländrygg men annars känner jag mig piggare och klarare i huvudet.

Har varit som en dimma i huvudet.

Svårt att koncentrera mig och glömmer, men det har också blivit bättre.

Det jag måste jobba på är den inre stressen.

En inre stress som jag nog alltid haft och burit med mig.

En stress som inte syns utanpå men som ibland brinner inuti.

Jag kan verka så lugn men kan ha ett kaos inom mig.

En stress som gör att det blir svårt och tar i mot i bland att yoga och meditera, allt som är för lugnt.

Tycker att jag har jobbat mycket med att dämpa och få ett inre lugn men det kommer så lätt tillbaka.

Det är verkligen en färskvara.

Har lärt mig nu att jag måste jobba ännu mera på att få och hitta ett inre lugn.

Så i mitt nya liv så ska jag fokusera ännu mera på det som ger glädje, passion, harmoni,kreativitet, lust och släppa oro, stress, ångest, ledsenhet, sorg.

Bränna bort och släppa allt gammal skit.

Även fast jag har jobbat med mig själv och under så många år så är det så lätt att gamla mönster kommer upp.

Det räcker att det händer något så kommer oron och rädslan tillbaka.

Yogan har hjälpt mig så mycket och framförallt andningen.

Även nu under min sjukdoms tid.

När det varit om värst så har jag lugnat mig själv genom att andas djupt och lugnt.

Andningen är det som hjälpt mig mest.

När jag känt mig orolig och stressad så håller jag för för höger näsborre med tummen och andas in och ut genom vänster näsborre.

Det lugnar hela nervsystemet om du gör tvärt om så aktiverar du i stället.

Det är så enkelt!!

Andas in och ut genom vänster och andas djupt ner i magen, lugnt och djupt.

Så himla bra.

Kan du göra om du har svårt att somna eller vaknar på natten och har svårt att somna om.

Växelvis andning

Då andas du växelvis genom höger och vänster näsborre.

Höger näsborre är kopplad till sympatiska nervsystemet och ökar aktiviteten i kroppen.

Du blir varm och pigg och får nya krafter.

Vänster näsborre är kopplad till parasympatiska nervsystemet som sänker aktivitet i kroppen. Du blir sval, lugn och avslappnad.

Är också kopplat till våra hjärnhalvor.

Gör så här:

Håll för hö näsborre med tummen och andas in genom vänster näsborre.

Håll för vä näsborre med pek eller långfingret och Lyft tummen och andas ut genom höger.

Behöver du mera energi så håll för vä näsborre och andas en stund.

Behöver du mera lugn och ro håll för hö näsborre och andas genom vänster.

Andas så i 2-5 minuter.

Enkelt och kraftfullt.

Ha det gott

Kram Carola

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke